13 kwietnia 2014

No stress


Jestem osobą, która bardzo się stresuje. Tworzę w swojej głowie całą serię zdarzeń, które tak naprawdę, nigdy się nie zdarzą. 

Bardzo przeszkadzało mi to na studiach. Nie dość, że sama obawiałam się egzaminu ustnego to dochodziła do tego oczywiście zbiorowa panika reszty studentów. Sytuacje stresowe powodują u mnie szybkie bicie serca, suchość w ustach, zimne ręce. Niestety, dochodzą do tego również sensacje żołądkowe. 

Wszyscy radzili mi, że muszę znaleźć jakiś sposób na pokonanie tego strachu. Mi pomaga kawa, mówili jedni. Wyobraź sobie, że wykładowca ma bardzo kiepskie życie seksualne, radzili inni. Miej wyje**ne, a będzie ci dane.

Problem w tym, że nie umiałam znaleźć złotego środka. Albo wchodziłam za bardzo wyluzowana na egzamin, albo za bardzo zestresowana. A moją bardzo głupią przypadłością jest, że w sytuacji bardzo mnie stresującej... śmieje się. Wykładowcy więc brali mnie za idiotkę, która ich olewa ciepłym moczem. I co z tego, że umiałam, jak moje podejście do egzaminu było delikatnie mówiąc, niestosowne. 

Obecnie nie studiuję, ale mam ochotę wznowić naukę od października. Poza tym, warto chyba zawsze być przygotowanym do opanowania stresu. Dlatego też, gdy wypatrzyłam No stress, bez wahania kupiłam i wgrałam do czytnika. 

Autor tłumaczy nam, czym jest stres, jak się objawia, jak sobie z nim radzić. Odpowiada też na najważniejsze moim zdaniem pytanie, czy ze stresem trzeba walczyć?

Oto, co wydało mi się najważniejsze w tej publikacji:

  • stres w niektórych sytuacjach, jest potrzebny, aby uchronić twoje życie przed zagrożeniem- uwierzcie mi, warto się mocno zestresować, gdy trzeba będzie uciekać przed lwem w dżungli. Stres w chwili zagrożenia przygotowuje ciało do natychmiastowej reakcji
  • uczyń stres swoim sprzymierzeńcem
  • stres istnieje dlatego, że nie kończymy tego, co zaczęliśmy
  • w obecnych czasach stresujemy się bardziej, ponieważ na każdym kroku jesteśmy bombardowani informacji, które w mediach przeważnie są negatywne
  • stres może być objawem niezadowolenia z siebie
  • to, jak inni cię postrzegają, zależy od tego, jak ty postrzegasz siebie- wszyscy unikamy marud, prawda?
  • ludzie, jakich spotykasz, są odbiciem twojej osoby- ponoć jesteśmy sumą 5 osób, z którymi najczęściej się widujemy. To, z jakimi osobami przebywasz na co dzień, ma znaczny wpływ na twój sposób postrzegania rzeczywistości. Jakie twoje otoczenie, taka twoja osobowość
  • stres to reakcja na trudne do spełnienia zadania bądź oczekiwania
  • musisz nauczyć się zarządzać własnymi myślami i czynami
  • pozytywna strona stresu: wzbudza odwagę i emocje. Może uratować ci życie. Stres determinuje działanie
  • jeżeli uważasz, że coś jest trudne i stresujące to dlatego, że w którymś etapie życia wyrobiłeś sobie takie podejście
  • myśli wpływają na ciało, ciało wpływa na myśli. Wyobraźnia wpływa na zachowanie ciała
  • afirmacja i wizualizacja to techniki, które pomogą zmniejszyć stres i pomogą osiągnąć cele
  • nie warto walczyć ze stresem, gdy już jest w ciele
  • twoje podejście do sytuacji wpłynie na to, jak szybko się z nią uporasz
  • umysł zestresowany wyolbrzymia i generalizuje
  • narastające problemy tworzą następne- efekt kuli śnieżnej lub efekt motyla
  • tylko 8% twoich zmartwień jest uzasadnionych!
  • skup się na chwili obecnej, bo życie można spotkać tylko w chwili obecnej
  • koncentruj się na pozytywach, a dostrzeżesz w swoim życiu jeszcze więcej pozytywnych chwil
  • jeżeli pokonasz sytuacje stresową w zarodku, staniesz się silniejszy na resztę swojego życia
  • ucieczka i zapomnienie nie rozwiążą problemu

Metody radzenia sobie ze stresem:

  • planuj sytuacje stresowe: zastanów się planując swój kolejny dzień, czy czeka na ciebie sytuacja stresowa. Jak możesz się do niej przygotować? Wyobraź sobie, jak bez problemu radzisz sobie z tą sytuacją
  • w czasie niespodziewanej sytuacji, odwróć od niej uwagę, złap oddech i wróć do niej już na innym poziomie emocji
  • afirmacja- niech sugestia zadziała na twoją podświadomość. To, jak będziesz na siebie spoglądać w wyobraźni, w rezultacie stanie się rzeczywistością
  • słuchaj ulubionej muzyki, czytaj ulubione książki, weź relaksującą kąpiel
  • uśmiechaj się i medytuj, a myśli traktuj jak przepływające obłoki
  • ćwicz! Ćwiczenia minimum 3 razy w tygodniu po 30 min. redukują stres o połowę
  • spaceruj, ćwicz jogę i naucz się prawidłowo oddychać
  • zmień pozycję ciała- wyprostuj się

  • zafunduj sobie raz na jakiś czas profesjonalny masaż
  • odżywiaj się lepiej- witaminy z grupy B i B12 wypływają na nastrój i odgrywają rolę w zwalczaniu stresu i depresji. Nie zapomnij o witaminie C, magnezie i cynku. Pij wodę! Pamiętaj, że niektóre produkty żywnościowe sprawiają, że stres się nasila. Kofeina, napoje gazowane, cukier, fastfoody, sztuczne słodziki powinny zniknąć z twojego menu
  • śpij nie mniej niż 7h i nie więcej niż 8h
  • bądź wdzięczny każdego dnia, nadaj znaczenia rzeczom małym i nieistotnym. Rozmyślaj w łóżku o przyjemności, jaka spotkała cię za dnia
  • naucz się mówić nie
  • możesz pozwolić sobie na płacz
  • nie odkładaj na później i najpierw wykonuj najtrudniejsze czynności. Koncentruj działanie na 1 rzeczy
  • pomagaj innym
  • musisz mieć zajęcie i pasje!
  • opanuj techniki relaksacyjne- przenoś się myślami w cudowne miejsca
  • nie martw się na zapas i bądź optymistą, zaakceptuj siebie
Sytuacje stresowe to twój najlepszy przyjaciel i nauczyciel. To okazja do wzrostu i rozwoju!

Masz jedno życie, stwórz go więc takim, jakim chcesz, żeby było.

W ramach nie zapomnienia, czym jest język angielski oglądam też dużo filmów z konferencji TED. Specjalnie nawet zainstalowałam ich aplikację. Oto najlepsze dotyczące stresu i akceptacji siebie, jakie Wam polecę


How to make stress your friend




Want to be happy? Be grateful



The habits of happiness





Polecacie jakieś sposoby, jak zaprzyjaźnić się ze stresem i uczynić z niego pożytek?

8 komentarzy:

  1. Ja mam za to odwrotnie. Praktycznie w ogóle się nie stresuję. Biorę dosyć dużo magnezu i wszyscy zawsze na mnie narzekają, że przed egzaminami w ogóle nic po mnie nie widać. Tak już mam i dobrze mi z tym. Tych zestresowanych próbuję rozluźnić dobrym słowem i uśmiechem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja na szczęście nie należę do osób które się stresują. Chociaż z drugiej strony to tez nie jest dobre - wszystko robię na ostatńia chwile.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właściwie ja, a konkretniej szkoły w jakich się uczyłam - wymagania, natłok pracy, testy etc. sprawiły, że przyzwyczaiłam się do stresu. Przed każdym kolejnym egzaminem uczucie stresu było mi tak doskonale znane, że już nawet nie odczuwałam jego skutków ubocznych... Teraz przystopowałam, nie można przesadzać z tym stresowaniem. Mi na pozbycie się stresu zwykle pomaga znalezienie jakiegoś zajęcia np. pisanie na blogu no i oczywiście aktywność fizyczna, czasami wystarczy 15 minutowy bieg :))

    OdpowiedzUsuń
  4. ja staram się nie stresować, zupełnie nie potrzebne uczucie, bez którego z drugiej strony nie moglibyśmy żyć :)

    http://coeursdefoxes.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też bardzo się stresuję zwłaszcza przed egzaminami ustnymi. Ale nie ma tego złego, bo o ile czekając na swoją kolej trzęsę się jak galareta i mam ochotę uciekać, to kiedy już odpowiadam mój stres tak mnie mobilizuje, że nagle mogę recytować wszystko, co przeczytałam ucząc się ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. przede wszystkim nie warto za wszelką cenę stresu unikać - jedyny sposób, żeby go oswoić, to doświadczyć go.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam nadzieję, że dzięki Twojemu artykułowi i pierwszemu filmowi TED w poniedziałek na egzaminie mój przyjaciel stres bardzo mi pomoże:)

    OdpowiedzUsuń
  8. O jej muszę przeczytać tą książkę koniecznie. Jestem chyba najbardziej zestresowaną osobą pod słońcem, stresuje się prawie wszystkim mimo, że nie chcę. Ciało nie słucha rozumu. Ostatnio wypróbowuje metodę z pierwszego filmiku TED, jestem ciekawa przy będą rezultaty :)

    Nominowałam Cię do Liebster Blog Award. Jeżeli będziesz miała ochotę odpowiedzieć na pytania będzie mi miło :) pozwolę sobie zostawić linka do pytań http://createmylifeplan.blogspot.com/2014/10/liebster-blog-award-odpowiadam.html

    OdpowiedzUsuń